The reason given for the relocation of Ramsis II statue from it’s place in Ramsis the second square in Cairo, makes us wonder if the Egyptian government is considering relocating the residents of the capital Cairo as well!
The government said it’s removing the statue from it’s place in Ramses the second square to save it from pollution!!
This is a family space, a way of communication between three sisters and the world. It's just our everyday conversations, thoughts, feelings and beliefs made public!!
Friday, August 25, 2006
Wednesday, August 23, 2006
دراسة هندية تكشف وجود معدلات ضارة من المبيدات في المشروبات الغازية
كشفت دراسة أجراها مركز العلوم والبيئة الهندي عام 2006م عن وجود مستويات غير صحية من المبيدات في المشروبات الغازية
والدراسة أجريت على 57 عينة من مختلف العلامات التجارية للمشروبات الغازية من 25 مصنعا مختلفا لكوكا كولا وبيبسي كولا المنتشرة في 12 ولاية هندية
وكشفت الدراسة عن وجود بقايا مبيدات في كافة العينات التي فحصتها، حيث وجدت مزيجا من 3 إلى 5 أنواع مختلفة من المبيدات في كل العينات، بمعدل يفوق المعدلات التي يسمح بها مكتب المعايير الهندية بأربع وعشرين مرة، ومن المعروف أن هذه المبيدات تعد سموما مصغرة تؤثر على أجسامنا على المدى البعيد، على حد تعبير مدير المركز
وقد أوضحت الدراسة أن هذه المبيدات قد تكون مميتة إذا تم التعرض لها بكميات أكبر من المتعارف عليها كحدود مقبولة. ومن أمثلة المواد التي عثرت عليها الدراسة في المشروبات الغازية التي تم فحصها وبعض التأثيرات الصحية السلبية لها
Lindaine
يتم امتصاصها عبر القنوات التنفسية أو الهضمية أو عبر الجلد وتتراكم في خلايا الدهون. وهذه المادة تضر الكبد والكلى والجهازين العصبي والمناعي وتسبب تشوهات خلقية وسرطان وحتى الوفاة
DDT
ارتبطت بتطورات جنسية متغيرة وانخفاض في جودة المنى وزيادة خطر سرطان الثدي لدى النساء
Chlorpyrifos
Chlorpyrifos
التعرض لهذه المادة يؤثر على نمو خلايا المخ
Malathion
تسبب شذوذ في الحمض النووي مع كل الجرعات التي تم اختبارها
ورغم مسارعة الشركتين الأميركيتين العملاقتين بيبسي وكوكاكولا إلى التأكيد أن الخضروات والفاكهة التي نأكلها يوميا تحتوي على كميات مماثلة إن لم تكن أكبر من المواد المذكورة في الدراسة، فإن المركز يوضح أن القيمة الغذائية للخضروات والفواكه تجُّب المخاطر الناجمة عن وجود نسب من هذه المواد الضارة بها، في حين لا تتمتع المشروبات الغازية بأي قيمة عذائية تعوض الضرر الصحي الناجم عن المعدلات العالية للمبيدات التي تحتوي عليها هذه المشروبات

Saturday, August 19, 2006
The Lack of Personal Space
I have been out of Cairo for four years now, and when I went to the city this year, I felt as if I was in a cage!! From the pollution to the dirtiness to the crowding of the city, one thing caught my attention more than the other vast disasters that Cairo suffers from, was the lack of personal space.
I mean you can’t walk in the street without people hitting your shoulder as they walk, and this seems to be a very common behavior, that no one stops to apologize and it seems that no one asks for such an apology. It’s as if people have lost the feeling of the sacredness of their bodies and of other people’s bodies as well.
They allow themselves to push you to pass or knock on your shoulder to urge you to move faster.
The public transport is another nightmare. People are canned like sardines, sitting so close like intimate friends, and it seems that no body is disturbed by the fact that in order to reach the door when your bus stop comes, you have to touch at least 20 passengers!! And by “touch” I don’t mean a quick contact of shoulders, which is normal given the level of crowdedness, but that actually your whole body gets in touch with the queues of passengers as you struggle to reach the door before the bus moves again.
I know it has always been crowded in Cairo, especially in public transportation, but what astonishes me is that no body seems bothered with it!! They don’t even notice this.
And it’s not only your “skin” that is violated, it’s your ears and your nose too. I mean you are forced to know personal details about people sitting by your side in the underground for example, as every body is talking loudly with each other.
People are violating your personal space all the time by the very loud mobile ring tones, the overly loud cassette players, the deafening microphones in mosques transmitting the whole prayer procedures and especially the Friday ceremony,…etc.
I remember one of my professors at college saying that “personal space” is actually an original human right , and I just hope that people in streets of Cairo start recognizing and claiming this right.
I mean you can’t walk in the street without people hitting your shoulder as they walk, and this seems to be a very common behavior, that no one stops to apologize and it seems that no one asks for such an apology. It’s as if people have lost the feeling of the sacredness of their bodies and of other people’s bodies as well.
They allow themselves to push you to pass or knock on your shoulder to urge you to move faster.
The public transport is another nightmare. People are canned like sardines, sitting so close like intimate friends, and it seems that no body is disturbed by the fact that in order to reach the door when your bus stop comes, you have to touch at least 20 passengers!! And by “touch” I don’t mean a quick contact of shoulders, which is normal given the level of crowdedness, but that actually your whole body gets in touch with the queues of passengers as you struggle to reach the door before the bus moves again.
I know it has always been crowded in Cairo, especially in public transportation, but what astonishes me is that no body seems bothered with it!! They don’t even notice this.
And it’s not only your “skin” that is violated, it’s your ears and your nose too. I mean you are forced to know personal details about people sitting by your side in the underground for example, as every body is talking loudly with each other.
People are violating your personal space all the time by the very loud mobile ring tones, the overly loud cassette players, the deafening microphones in mosques transmitting the whole prayer procedures and especially the Friday ceremony,…etc.
I remember one of my professors at college saying that “personal space” is actually an original human right , and I just hope that people in streets of Cairo start recognizing and claiming this right.
Tuesday, August 15, 2006
Children and Media - part 1
The debate about whether a preschool child should be allowed to watch TV or not has been going on for ages. Some say absolutely No to TV at this young age, others are very enthusiastic about highlighting the vast benefits of TV exposure at the “formative years”, others choose an in between approach. I must say, I belong to the last group, and I’ll explain why.
It’s true that the first four years of the child’s life are the most important ones in shaping his mental, emotional and social skills. A parent’s role in this stage is providing the child with many chances to explore his world through interaction with his surroundings. Some people say that a child glued to the TV screen or computer monitor will deprive him from such chances.
From my point of view, guided by an adult, be it a parent, an older brother or sister, or a teacher, the software and TV programs can do help the child a lot in his “exploration mission”.
First the parent has to be engaged with his child, and not be lured to leave the kid staring at the screens, in order to get a few minutes of quietness to get delayed chores or duties done. On the contrary, the parent should share some of the time his child spends watching TV and guide him to make the most of his time in front of the silver screen.
The parent can enhance his child’s creativity by asking him questions like, what you think will happen next? Does the character in the show have special powers? Who is there family?...etc
Have you ever wondered why does your little child wants to hear the same story over and over again? Research has shown that children feel good about them selves when they hear/read a story that they know, they feel smart and happy. The parent can enhance his child’s self confidence by asking him questions about characters in his favorite TV show.
The parent can help the child learn new vocabularies, numbers, colors,…etc, while watching TV by asking questions like: what is that number? Do you know what color her dress is? What is he holding in his hands, is it a cup?
A parent can even use his child’s favorite TV show to enhance his motor skills! The parent can point to a character doing some physical activity and encourage his child to imitate it.
The child can learn about accepted and non desired behavior through TV, as the parent applause the desired behavior some character does or say that a certain act done by one of the show characters is bad and explain why to his child.
The parent can take the chance to teach the child cooperation, by giving him easy chores like covering the TV set after the end of the show for example.
Watching TV doesn’t have to be the child’s quiet time away from his parents. On the contrary, it can be a special time for both the parents and their kids. Also it shouldn’t substitute for physical activity. The parent should turn the TV off from time to time and take his child playing outdoors, making crafts, …etc.
As a rule, the TV SHOULD EXTEND NATURAL PLAY AND NOT SUBSTITUTE IT.
As for computer use in the preschool phase, I think it needs a new post.
It’s true that the first four years of the child’s life are the most important ones in shaping his mental, emotional and social skills. A parent’s role in this stage is providing the child with many chances to explore his world through interaction with his surroundings. Some people say that a child glued to the TV screen or computer monitor will deprive him from such chances.
From my point of view, guided by an adult, be it a parent, an older brother or sister, or a teacher, the software and TV programs can do help the child a lot in his “exploration mission”.
First the parent has to be engaged with his child, and not be lured to leave the kid staring at the screens, in order to get a few minutes of quietness to get delayed chores or duties done. On the contrary, the parent should share some of the time his child spends watching TV and guide him to make the most of his time in front of the silver screen.
The parent can enhance his child’s creativity by asking him questions like, what you think will happen next? Does the character in the show have special powers? Who is there family?...etc
Have you ever wondered why does your little child wants to hear the same story over and over again? Research has shown that children feel good about them selves when they hear/read a story that they know, they feel smart and happy. The parent can enhance his child’s self confidence by asking him questions about characters in his favorite TV show.
The parent can help the child learn new vocabularies, numbers, colors,…etc, while watching TV by asking questions like: what is that number? Do you know what color her dress is? What is he holding in his hands, is it a cup?
A parent can even use his child’s favorite TV show to enhance his motor skills! The parent can point to a character doing some physical activity and encourage his child to imitate it.
The child can learn about accepted and non desired behavior through TV, as the parent applause the desired behavior some character does or say that a certain act done by one of the show characters is bad and explain why to his child.
The parent can take the chance to teach the child cooperation, by giving him easy chores like covering the TV set after the end of the show for example.
Watching TV doesn’t have to be the child’s quiet time away from his parents. On the contrary, it can be a special time for both the parents and their kids. Also it shouldn’t substitute for physical activity. The parent should turn the TV off from time to time and take his child playing outdoors, making crafts, …etc.
As a rule, the TV SHOULD EXTEND NATURAL PLAY AND NOT SUBSTITUTE IT.
As for computer use in the preschool phase, I think it needs a new post.
Thursday, August 03, 2006
The Resistance Option
It has been 22 days since the beginning of the Israeli aggression on Lebanon, yet I couldn’t get myself to write about it until now.
Through the last 3 weeks I have been following the war minute by minute on Arabic news networks as well as western ones, and this time I just couldn’t talk anymore, as I saw devastation and death creeping through our beloved Lebanon, I felt that anything I say will be kind of (nidal magani) or a free struggle as some Egyptian activist had called it. What will anything I say do to the families of the victims? What will it say to the mother who lost her one day old daughter in an Israeli raid? she didn’t even have time to name her! How will my words deliver the much needed humanitarian aid to the devastated Lebanese villages?
On the day of the second Qana massacre, I was watching news as usual and I just couldn’t stop my tears as I saw a man carrying the body of a 10 or 12 year old girl from the wreck. I felt a chill when I saw the body of this little girl frozen on a certain position and I just couldn’t stop thinking of what was she doing in her last moments before she was hit by the Israeli rock that destroyed her home. How did she cope with the sounds of the fight around her? Was she alone when the raid started? Did she understand what was going on around her? What was she doing before the raid, perhaps holding her little doll and hiding afraid in a corner of the house?
Before that day I thought I have lost the ability to shed tears for an Arabic cause. I mean the news of death in Palestine and Iraq unfortunately turned into a “normal” fact of life. So may died in Iraq everyday that I wondered if there is any Iraqi left in the country yet.
When I saw this little girl, I felt furious because I am helpless, I mean what can I do, other than talk and donate money, as a young working mother of an 8 months old twin, to this girl and her pears?
As I tried to overcome the sad feelings that kept creeping on my soul I started to see some hope in the future.
The Hezbuallah’s withstanding against Israel is remarkable, and it exposes to the Arab people the lies of their regimes that are quick to remind us of the “great “ Israeli army that no one can beat, whenever someone talks about resisting Israel.
Hizbuallah’s stand gave the Arabs a card to play with in any negotiations with the Israeli side. It proved that Israel can be beaten and that the Israeli army may be more advanced than the Arab armies but it can’t stand a guerrilla war.
And that’s the reason behind the shameful statements of some so called “moderate” Arab countries like Saudi Arabia, Jordan and Egypt that provided the Israeli aggression on Lebanon with legitimacy. Lebanon is being punished, as some Lebanese official phrased it, because it chose the “resistance” option. The option that the Arab regimes tried so hard to eliminate from our minds.
And now, many of the Arab youth that were born in the “peace” era and that thought of fighting Israel as an irrational and (antari) option are now realizing that “force” is the only language understood by Israel.
Isreal must understand that as long as it continues its aggression on Lebanon, it will be the only loser, there will be more and more Israeli deaths, a much stronger Hizbuallah and more and more convinced of the resistance option.
And if they think that continuing their atrocities in Lebanon will divide the Lebanese people and make them shift away from supporting Hizbuallah, it better think again. In his book “dying to win: the strategic logic of suicide terrorism”, author Robert Pape found that from the 38 Hizbuallah “Fida'een, as I call them”, that he identified their names and birth places and other personal data, only 8 were “Islamic fundamentalists”, 27 were from leftist political groups and 3 were Christians, including a female high school teacher with a college degree. And all were born in Lebanon.
A conversation I had with one of my Lebanese colleagues only confirms these findings. My friend only came from Lebanon some week ago and as we drove to work together I was cautious not to express my support for Hizbuallah, after all I am sitting in the comfort of my home with my family, while she had to escape the Israeli raids and risk her life by traveling in a car to Damascus to reach her work. But to my surprise she started by saying... If Isreal think that she will make us turn against Hizbuallah by what she is doing, then she is wrong. She continues… and what did Hizbuallah do to provoke this Israeli response? It captured 2 Israeli soldiers, what about our prisoners, that amount to thousands, in the Israeli jails? They have the right to destroy a whole country to get back their two prisoners and we don’t have the right to try and free ours?
She also said that after all, Hizbuallah is moral in its response to the Israeli aggression and that she admires that…… by the way, my friend isn’t a shi’a as some must have speculated, she is a young Christian Lebanese.
Through the last 3 weeks I have been following the war minute by minute on Arabic news networks as well as western ones, and this time I just couldn’t talk anymore, as I saw devastation and death creeping through our beloved Lebanon, I felt that anything I say will be kind of (nidal magani) or a free struggle as some Egyptian activist had called it. What will anything I say do to the families of the victims? What will it say to the mother who lost her one day old daughter in an Israeli raid? she didn’t even have time to name her! How will my words deliver the much needed humanitarian aid to the devastated Lebanese villages?
On the day of the second Qana massacre, I was watching news as usual and I just couldn’t stop my tears as I saw a man carrying the body of a 10 or 12 year old girl from the wreck. I felt a chill when I saw the body of this little girl frozen on a certain position and I just couldn’t stop thinking of what was she doing in her last moments before she was hit by the Israeli rock that destroyed her home. How did she cope with the sounds of the fight around her? Was she alone when the raid started? Did she understand what was going on around her? What was she doing before the raid, perhaps holding her little doll and hiding afraid in a corner of the house?
Before that day I thought I have lost the ability to shed tears for an Arabic cause. I mean the news of death in Palestine and Iraq unfortunately turned into a “normal” fact of life. So may died in Iraq everyday that I wondered if there is any Iraqi left in the country yet.
When I saw this little girl, I felt furious because I am helpless, I mean what can I do, other than talk and donate money, as a young working mother of an 8 months old twin, to this girl and her pears?
As I tried to overcome the sad feelings that kept creeping on my soul I started to see some hope in the future.
The Hezbuallah’s withstanding against Israel is remarkable, and it exposes to the Arab people the lies of their regimes that are quick to remind us of the “great “ Israeli army that no one can beat, whenever someone talks about resisting Israel.
Hizbuallah’s stand gave the Arabs a card to play with in any negotiations with the Israeli side. It proved that Israel can be beaten and that the Israeli army may be more advanced than the Arab armies but it can’t stand a guerrilla war.
And that’s the reason behind the shameful statements of some so called “moderate” Arab countries like Saudi Arabia, Jordan and Egypt that provided the Israeli aggression on Lebanon with legitimacy. Lebanon is being punished, as some Lebanese official phrased it, because it chose the “resistance” option. The option that the Arab regimes tried so hard to eliminate from our minds.
And now, many of the Arab youth that were born in the “peace” era and that thought of fighting Israel as an irrational and (antari) option are now realizing that “force” is the only language understood by Israel.
Isreal must understand that as long as it continues its aggression on Lebanon, it will be the only loser, there will be more and more Israeli deaths, a much stronger Hizbuallah and more and more convinced of the resistance option.
And if they think that continuing their atrocities in Lebanon will divide the Lebanese people and make them shift away from supporting Hizbuallah, it better think again. In his book “dying to win: the strategic logic of suicide terrorism”, author Robert Pape found that from the 38 Hizbuallah “Fida'een, as I call them”, that he identified their names and birth places and other personal data, only 8 were “Islamic fundamentalists”, 27 were from leftist political groups and 3 were Christians, including a female high school teacher with a college degree. And all were born in Lebanon.
A conversation I had with one of my Lebanese colleagues only confirms these findings. My friend only came from Lebanon some week ago and as we drove to work together I was cautious not to express my support for Hizbuallah, after all I am sitting in the comfort of my home with my family, while she had to escape the Israeli raids and risk her life by traveling in a car to Damascus to reach her work. But to my surprise she started by saying... If Isreal think that she will make us turn against Hizbuallah by what she is doing, then she is wrong. She continues… and what did Hizbuallah do to provoke this Israeli response? It captured 2 Israeli soldiers, what about our prisoners, that amount to thousands, in the Israeli jails? They have the right to destroy a whole country to get back their two prisoners and we don’t have the right to try and free ours?
She also said that after all, Hizbuallah is moral in its response to the Israeli aggression and that she admires that…… by the way, my friend isn’t a shi’a as some must have speculated, she is a young Christian Lebanese.
Thursday, July 27, 2006
من يهن يسهل الهوان عليه
لفت نظري تقريرا نشرته صحيفة هآرتس بتاريخ 26 يوليو 2006 يتحدث عن تناول الإعلام العربي للعدوان على لبنان، وذكر التقرير أن التلفزيون المصري كان هدفا لانتقادات الجماهير العربية بسبب عدم بثه مقدمات موسيقية عسكرية أو أغاني فيروز على سبيل المثال قبل البرامج الإخبارية مثلما كان يفعل في الحرب اللبنانية الأولى
ولاحظ التقرير أن المفردات التي يستخدمها التلفزيون المصري عادة لمعالجة الصراع العربي الإسرائيلي جرى التخفيف من حدتها كذلك، وأنه يبدو أن المذيعين في قناة النيل الإخبارية الحكومية تلقوا تعليمات من مديرة القناة هالة حشيش باستبدال عبارة "العدوان على لبنان" بعبارة "حصار لبنان"، كما زاد استخدام مصطلحات " التوتر" و"النزاع العسكري" بدلا من "الحرب"
واوضح التقرير أن هذه المفردات تتوافق مع تلك التي تستخدمها صحيفة الأهرام الحكومية التي نقلت عن الرئيس المصري حسني مبارك استخدامه تعبير "أنشطة عسكرية" وليس "عدوانا" لوصف الصراع في لبنان
والملاحظات التي أوردها التقرير الإسرائيلي ليست مفاجئة بعد أن سارعت الحكومة المصرية للحاق بالركب السعودي وإعلان رفضها "لمغامرات" المقاومة اللبنانية كما سمتها.
ولا أعرف ما الذي يهدف إليه النظام المصري من مثل هذا التناول الإعلامي للعدوان الإسرائيلي على الأراضي اللبنانية، فلا هذا التناول "سيحلي" مصر في عيون أميركا وإسرائيل ولا هو سيقلل من حدة الغضب الشعبي المصري من العدوان، ولن يؤدي سوى لمزيد من الاضمحلال للدور الإعلامي المصري في العالم العربي، الذي تراجع بعد ظهور الفضائيات الإخبارية على غرار الجزيرة والعربية وغيرهما وجعل التلفزيون المصري يبدو كأنه كائن من كوكب آخر أو على أقصى تقدير تائه سقط من آلة الزمن على العصر الحديث
لا استطيع ان أمنع نفسي من التحسر على الدور المصري الغائب سواء في الإعلام أو السياسة أو الفن أو الثقافة أو الاقتصاد
موضوع آخر عن مصر لفت نظري في الإعلام العالمي وهو عن خصخصة مجموعة شركات عمر أفندي، حيث أن الشعر المقدر للمجموعة هو 1.14 مليار إسترليني، بينما يصل السعر الذي أرادت الحكومة أن تبيع به المجموعة لمجموعة الأنوال السعودية إلى 905 مليون إسترليني!!
وعندما قرأت هذا الخبر لم أجد ما أعلق به عليه فالخبر نفسه أبلغ من اي تعليق ولا سيما ونحن "نحتفل" بالذكرى الخمسن لتاميم قناة السويس، التي تعد المصدر الثالث للدخل القومي في مصر بعد السياحة وتحويلات المصريين العاملين بالخارج
الله ينتقم من هؤلاء الذين حولوا مصرنا إلى كيان مائع لا طعم له ولا لون
Friday, July 21, 2006
لعن الله مؤيدهم ومساندهم و
ذكر تقرير في صحيفة نيويورك صن أن عبدالله بن جبرين، وهو أحد الشيوخ الوهابيين المعروفين في السعودية، اصدر فتوى دينية تعلن عدم شرعية تأييد حزب الله أو الانضمام إليه أو الدعاء له!! وكان الشيخ حامد العلي المقيم في الكويت قد اصدر في وقت سابق بيانا غير رسمي يدين فيه ما أسماه الطموحات الإمبريالية لإيران فيما يتعلق بعملية اختطاف حزب الله للجنديين الإسرائيليين في 12 الشهر الجاري
ومن الغريب أن مثل هؤلاء الشيوخ الذين يشجعون شبابنا على الذهاب إلى العراق ومن قبلها أفغانستان والشيشان وغيرها من بؤر الصراع التي يوجد فيها مسلمون، يعمدون الآن إلى مهاجمة منظمة المقاومة الوحيدة التي تمتع بالمصداقية في الشارع العربي، بعد انشغال المنظمات الوطنية الأخرى بالتنافس على المناصب السياسية واقتسام غنائم المساعدات الدولية لبلدانهم
والواضح من مثل هذا الموقف أن بعض رجال الدين يفضلون انتمائتهم المذهبية على مصلحة الأمة ومقاومة العدو الصهيوني وإنزال الخسائر في صفوفه. ومثل هذه المواقف على قدر الغضب الذي تثيره في نفسي على قدر الارتياح الذي تشعرني به؛ لأنها تفضح أخيرا هؤلاء الأشخاص على حقيقتهم وتبيّن للشباب أن هؤلاء الذين يدعونهم إلى"الانتحار" يحرّمون دعم المقاومة الباسلة في لبنان، لا لسبب إلا لأن أفراد حزب الله ينتمون إلى المذهب الشيعي، وكأنهم امتلكوا الحق وحده.
لا أعلم أي أجندة خفية تحرك هؤلاء الناس ولا أي أفق ضيق يحكمهم، لكني أعرف شيئا واحدا أن الله لم يضع علينا أوصياء ليملوا علينا كيف نعبده وأنه لا يحق لأحد تكفير من قال لا إله إلا الله وأنه لا إكراه في الدين
Sunday, July 16, 2006
يا أهلا بالمعارك
كنت أشاهد منذ يومين إحدى حلقات المشروع الوثائقي الذي تبثه قناة العربية تحت عنوان "أيام السيد عربي" وبينما ينطلق من التلفزيون صوت عبدالحليم حافظ المتقد بالحماس قائلا " يا أهلا بالمعارك" إذا بالشاشة تنقل نبأ عاجلا عن قصف إسرائيل لمطار بيروت ردا على قيام حزب الله باختطاف جنديين صهيونيين في وقت سابق
وبدأت معظم الفضائيات العربية الإخبارية في تقديم تغطية حية لتطورات الوضع في لبنان والأراضي الفلسطينية المحتلة حيث استمر القصف الإسرائيلي لمختلف الضواحي اللبنانية بالإضافة إلى غزة، كما استمر الهجوم المضاد من حزب الله ردا على الهجمات الإسرائيلية
وفجأة اصبحنا في حالة حرب مع إسرائيل! ونا الفاعلين هنا تشير إلى المواطنين العرب الذين شاهدوا الهجمات النوعية لحزب الله على الأهداف الإسرائيلية، وأقواها الهجوم الذي استهدف بارجة إسرائيلية على السواحل اللبنانية، وشعرنا جميعا بفرحة جديدة علينا، واصبحت أنباء الصراع العربي الإسرائيلي التي فقدت معناها من كثرة تكرارها علينا في وسائل الإعلام، اصبح لهذه الاخبار أخيرا طعم واصبحت متابعتها شغلنا الشاغل. وعادت إلى نفوسنا مرة أخرى مشاعر نسيناها في غمرة البحث عن لقمة العيش، مثل الإباء والكرامة واستعادت كلمة "المقاومة" وقعها الجميل
ونسينا في غمرة سعادتنا بالانتصارت العربية كل ما يقال عن تبعية حزب الله لسورية أو إيران وعن كون قيادة حزب الله شيعية ونحن سنة ( وهو الأمر الذي لم تنساه الحكومة السعودية والأردنية كما هو واضح) أو ترهات السلام والحسابات السياسية (التي تروّج لها الحكومة المصرية). وشعرنا بشيء واحد فقط وهو أننا كلنا عرب وكلنا لبنانيون وكلنا مقاومون
وربما لم تكن تحركات حزب الله محسوبة وربما كان مخطط لها منذ وقت طويل، وربما كانت تداعيات هذا التحرك وخيمة أو غير وخيمة، كل ذلك لا يهم ، لأن "مغامرة" حزب الله جعلت المواطن العربي المهزوم يشعر للمرة الأولى منذ زمن بالانتصار، حتى لو كان هذا الشعور قصير الأمد. فيا رجال حزب الله ... رجاء ، استمروا في مغامراتكم
Friday, July 14, 2006
أفكار متناثرة عن جنود حنبعل
عندما زرت تونس العام الماضي للمرة الأولى طاردني شرطي يرتدي ملابس مدنية وطالبني بإظهار بطاقة هويتي وعندما علم أني لست تونسية بل مجرد زائرة لبلاده اعتذر وانسحب واتضح أن سبب مطاردته لي هو ارتدائي الحجاب
والحقيقة أني لم أكن ارتدي عبائة سوداء أو نقاب أو حتى خمار، بل بنطلون جينز وتي شيرت وغطاء صغير للرأس ولكن يبدو أن هذه الملابس كانت "طائفية" أكثر من اللازم بالنسبة لرجل الأمن التونسي لدرجة توقيفه لي بسببها وفي اليوم نفسه قابلت في قطار الأنفاق سيدة تونسية مسنة نظرت إلى بسعادة وقالت "يزين سعدك" وكان سبب دعائها هو السبب نفسه الذي طاردني الشرطي التونسي من أجله "ارتدائي الحجاب
بعد هاتين الحادثتين بدأت أنظر حولي باهتمام أكثر فلاحظت أن عدد المحجبات في الشارع لا يزيد عن أصابع اليد الواحدة ومعظم الفتيات والسيدات يرتدين ملابس تشعرك أنك في احد العواصم الأوروبية، وعندما حان وقت الصلاة لم أجد مسجدا فيه أماكن مخصصة للسيدات أما في المصالح الحكومية والمدارس والجامعات فلا توجد أماكن للصلاة أصلا لا للرجال ولا للسيدات
وخلال الأسبوعين الذين قضيتهما في تونس لم أخض نقاشا سياسيا واحدا ولاحظت أنه لا أحد يتحدث في السياسة أو يعلق على الاحداث الجارية سواء في تونس أو خارجها ، فالجميع يشكو من غلاء الأسعار وارتفاع الإيجارات وانتشار الطلاق وارتفاع سن الزواج والبطالة وحظر مواقع إلكترونية عديدة ولكن لا أحد يوجه أصابع الاتهام إلى الحكومة التونسية
والآن بعد انقضاء عام كامل على هذه الرحلة فوجئت برسالة من صديقة تونسية أحيت في نفسي الأمل في أن يخرج الشعب التونسي من غيبوبته الاختيارية والرسالة تضمنت خبرا منشورا في صحية المصريون عن مجموعة من الأساتذة الذين يشتكون من إسقاطهم من مناظرة "الكاباس" المعروفة في تونس بسبب انتمائاتهم السياسية. ومصدر المفاجاة كان أن هذه الصديقة التي تحدثت معها مطولا العام الماضي لم تبد اي اهتمام بالشأن السياسي او حتى الشأن العام في بلادها خلال الأحاديث التي جمعتنا
والآن تتوالي علي يوميا رسائل منها يبدو أنها تردها عن طريق مجموعة بريدية، تنتقد الوضع في تونس، كما أن هذه الصديقة التي كانت ملابسها متحررة بالنسبة لي كفتاة من أسرة محافظة، اصبحت ترتدي الحجاب، وليس وحدها في ذلك، فمعظم أصدقائي الذين زاروا تونس أخيرا لا يتحدثون إلا عن شيء واحد، زيادة عدد الفتيات المحجبات في الشارع وزيادة الإقبال على المساجد في أوساط الشباب خصوصا، ولست هنا بصدد الدفاع عن الحجاب او الهجوم عليه او الحديث عن شرعيته من عدمها لكني استدل من هذه التطورات على ظهور حراك جديد في الشارع التونسي فلم تعد قضايا الدين والسياسة خارج دائرة الحديث العام في بلاد عُرف عن شبابها اهتمامهم بأمرين فقط... الفتيات والكرة
ولن أزعم أن ملاحظاتي هذه تنبع من معرفة عميقة بالشأن الداخلي التونسي أو طبيعة الشعب والمجتمع التونسي، لكني فقط اسجل ملاحظاتي كزائرة عابرة لهذه البلاد . ونعود إلى الاختلافات التي لاحظتها على تونس بعد عام من زيارتي الأولى لها، حيث لاحظت ظهور عدد من المدونات الإلكترونية التونسية التي تتناول الشأن العام والسياسي في البلاد
ولأني من المفائلين دائما فقد اعتبرت هذه التحركات مؤشرا على انتقال الوعي السياسي من النخبة إلى الشارع، وإن كان يثير قلقي كون الدين هو المدخل إلى السياسة بالنسبة لكثير من الشباب. ومرة أخرى فلست هنا بصدد حسم قضية الدين والسياسة وتداخلهما ولكني اقصد من حديثي أنه بالنسبة لهؤلاء الشبافب الثورة على الأوضاع السياسية وتدهور الظروف المعيشية لم يكن هو المحرك لهم بل كان ترحكهم استجابة لخطب الدينية ودعوات رجال الدينعبر شاشات الفضائيات
ملاحظة أخيرة في هذا الموضوع غير المترابط والذي يعد جمع لأفكار متناثرة أكثر منه موضوع متماسك، هو الارتفاع غير العادي في تكاليف المعيشة، فكل شيء غال بدرجة لا تصدق. ورغم ارتفاع دخل الموظف التونسي العادي عن نظيره في دول عربية أخرى، إلا أن ارتفاع الأسعار يلتهم هذا الفارق في الدخل ليترك أرباب الأسر في نهاية كل شهر على حافة الافلاس. واتضح لي أن النظام التونسي يحكم قبضته على البلاد باستراتيجيتين معرفوتين لدى كل النظم الديمتاتورية: الإدمان الكروي واللهث وراء لقمة العيش
Thursday, June 22, 2006
The Face of a Palestinian child

I wonder how can the arab leaders sleep at night after seeing photos like this on daily basis through satellite channels.
This is the picture of two Palestinian kids injured in an israeli raid that killed another 3 children and injured 13 civilians. The israeli alleged that the raid was aimed at a car transporting suspected militants.
The face of the naked child, which appeared on Al Arabiya screen crying while doctors tried to help him, is tormenting me and I can't stop a chill and ache in my heart that I feel since I saw it. I wish there was something I could do to help. Something other than words and condemnation. I feel furious because I'm helpless, and I have notning to offer this kid and his fellow palestinian brothers.
Since seeing his little face washed in tears, I lost the ability to go on with my everyday tasks as before. I could recognize in his face my own son crying after his father shouted at him because he wants to sleep with us rather than in his own bed, except that this kid may have lost his bad, his home, father and mother, his brothers and sisters, and any hope in being held by a loving hand.
Wednesday, June 14, 2006
دعوة للتضامن مع العمال المضطربين عن الطعام في المحلة الكبرى
تعرض عمال مصنع أبو السباع بالمحلة الكبرى للضرب والإهانة من صاحب المصنع والبلطجية الذين أحضرهم للاعتداء على العمال نتيجة لرفضهم أوامره بالتوقيع على استمارة 6 – وإيصال أمانة على بياض كشرط لنقلهم إلى مصنعه الجديد الذي أفتتحه الرئيس مبارك في زيارته الأخيرة للمحلة أثناء انتخابات الرئاسة
وقد أدى هذا التصرف الظالم والمتعنت والذي يهدف إلى تضييع حقوق العمال إلى إضراب مجموعة من العمال عن الطعام منذ الثامنة من صباح يوم السبت 3/6/2006 وهم : هاني الهلالي السيد – السيد عبد المنعم المجدوب – إبراهيم السعيد بكر، وهم مضربون عن الطعام حتى هذه اللحظة وقد تم نقلهم إلى المستشفى العام – وهم على حافة الموت – بعد إبلاغ كافة الجهات المسئولة دون أي استجابة من أي مسئول تحفظ لهؤلاء العمال حقوقهم وأولها الحق في العمل
أخي العامل ... أختي العاملة
ليس ما حدث لعمال مصنع أبو السباع هو الأول ولن يكون الأخير في ظل نظام وحكومات منحازة للأغنياء وأصحاب رؤوس الأموال على حساب العمال الكادحين وسائر فئات الشعب الذي يعاني من ارتفاع رهيب في أسعار السلع والخدمات ، ولن يوقف هذا الظلم الذي نتعرض له جميعا سوى أن نتوحد لنكون قوة لها اعتبار في مواجهة أي
ليس ما حدث لعمال مصنع أبو السباع هو الأول ولن يكون الأخير في ظل نظام وحكومات منحازة للأغنياء وأصحاب رؤوس الأموال على حساب العمال الكادحين وسائر فئات الشعب الذي يعاني من ارتفاع رهيب في أسعار السلع والخدمات ، ولن يوقف هذا الظلم الذي نتعرض له جميعا سوى أن نتوحد لنكون قوة لها اعتبار في مواجهة أي
ظلم يقع على أيعامل أو أي إنسان مصري شريف، لذلك ندعوكم إلى تكوين رابطة للدفاع عن حقوقكم التي يسلبها مثل هؤلاء من أصحاب المصانع ومن يقفون معهم من بعض أصحاب الضمائر الخربة من العاملين في التأمينات ومكتب العمل ( فلا يحك جلدك - أخي العامل - مثل ظفرك )، والحزب العربي الديمقراطي الناصري يرحب بكم في مقره بمساكن أبو شاهين عمارة 35 خلف تعاون غزل المحلة لتسجيل أسمائكم في هذه الرابطة يومي الجمعة والسبت من كل أسبوع من الثامنة حتى التاسعة والنصف مساءً ووضع نظام عمل من خلالكم لهذه الرابطة تتولونه أنتم ويكون من مهام هذه الرابطة فضح كافة الأساليب القذرة لبعض أصحاب المصانع وبعض أصحاب الضمائر الخربة من موظفي التأمينات ومكتب العمل وأي جهة تصمت ولا تتحرك دفاعا عن حقوق العمال .. والوقوف صفا واحد في مواجهة أي ظلم يقع على أي عامل
أخي العامل
لا تنتظر أن يحدث لك مثلما حدث لعمال مصنع أبو السباع وبادر في الاشتراك بتأسيس هذه الرابطة دفاعا عن حقوقك وحياة أولادك ..
مع تحيات ودعم ومناصرة
أمانة الحزب العربي الناصري بالمحلة الكبرى
وكل شرفاء الوطن
Wednesday, June 07, 2006
إلى جمهور كأس العالم: لا تنسوا قضاتنا
تناول تقرير نُشر اليوم في صحيفة الجارديان البريطانية التداعيات السياسية لكرة القدم، مشيرا إلى ان فوز الفريق الفرنسي مجددا بكأس المونديال على سبيل المثال سيرفع أسهم رئيس الوزراء الفرنسي دومينيك دو فيلبان حيث سيعد النصر مؤشرا على الاندماج العرقي في فرنسا بعد احداث الشغب التي قام بها مهاجرون أخيرا
في المقابل ذكر التقرير أن قيام الفريق الألماني بتقديم اداء جيد خلال كأس العالم سيعزز حكومة أنجيلا ميركر في ظل انخفاض توقعات الجمهور الألماني بصدد مستوى فريقهم الوطني. كما أشار للتقرير إلى اعتبار الكثيرين أن المونديال "حدثا موحدا" للجميع تحت راية الرياضة حيث تلغي الخلافات بين كثير من الدول المتصارعة مثل إسرائيل وفلسطين أو كرواتيا والبوسنة أو روسيا واوكرانيا وغيرها
أما في عالمنا العربي فلكأس العالم جانب أكثر سوادا حيث تسعى الحكومات العربية لاستغلال انشغال الجماهير بالمونديال لتطبيق الإجراءات المتوقع ان تثير غضبا شعبيا في حال فرضها في وقت آخر
وتبرع الحكومة المصرية في سياسة إلهاء الرأي العالم بالكرة بصفة خاصة حيث دأبت الحكومة المصرية على اختيار أوقات الأحداث الرياضية الكبرى لفرض الزيادات الضريبية ورفع الأسعار وتطبيق أي سياسة مثيرة للجدل، مثل خصخة شركات القطاع العام وبيع قلاع الصناعة المصرية وخصخصة البنوك وغيرها
ونأمل ألا تفتر همة الرأي العام عن متابعة قضية القضاة بصفة خاصة ومساندتهم مع افتراب مونديال 2006م، حيث قد تستغل الحكومة إنشغالنا بسحر الكرة المستديرة للقيام بمدزي من التنكيل بالقضاة الذين يجب علينا حمايتهم من بطش الحكومة، على الأقل بالاستمرار في مراقبتها وفضح ألاعيبها إن لم نتمكن من منعها فعليا
Saturday, June 03, 2006
A word about our Bedouin brothers
As Egyptian security forces continue their manhunt for suspects in the three suicide bombings in Dahab resort last month, I suspect that they have learned anything from these attacks and that their approach in dealing with the rise in violence in Sinai is still purely a security one. The people of Sinai have long been a subject of discrimination, humiliation, and misunderstanding from the Egyptian authorities. The relationship between the two sides is governed by bitterness and mutual distrust, that started after the “attack” on the area from the investors and the rise of Sinai as a tourism destination.
When the first waves of investors started flowing to Sinai, the Bedouins found the places they used to live, feed their sheepو and fish in "occupied". The investors from Cairo or "Elwady", as the Sinai Bedouins refer to other parts of Egypt, failed to understand how center is the land and the palm trees in the Bedouin culture. To them having a Bedouin claiming that he owns some land in which they built one of their resorts on and then the next day another Bedouin asks for compensation for a palm tree he owned in the same land, was a joke, and worse it made them think of Bedouins as deceivers and dishonest people.
The same ignorance from these investors of the Bedouin culture made them refuse to hire the Bedouins to work due to their failure to adapt to the modern concepts of time and work duties. If these investors were concerned about anything other than their profits, they could've tried to engage Bedouins in jobs that appeal to their notion of time and work like hiring them as guides or any similar job. But unfortunately they didn't and the Bedouins were left out in the cold and denied the profits the tourism brought to their homeland.
Things became worth when some local Bedouins formed some kind of a gang that did unlawful activities in the area, and the government sent police forces whom members came basically form Cairo and Delta, unfamiliar with the Bedouin mindset, and they just went on arresting any one in a “Jelbab” and “Oqaal”. And since then the security approach was the one adopted in dealing with any problem in the area.
After the 2004 Taba attacks police arrested 3,000 people, many of them suspects' family members, and detained and tortured them to extract information. Such collective "punishment" for the Bedouins in the area was sure to produce anger towards the Egyptian government, which adds up to the explosive mix of poverty, unemployment and illiteracy in the area.
Over the years and under these circumstances the Bedouin culture changed fundamentally, and the Bedouins found themselves trapped between old Bedouin traditions and modern ways of live and problems brought to the area by tourism. Which produced a condition that one Egyptian sociologist called “cultural pollution” that took place in the area, and made the once proud unique Bedouins drug dealers and bombers.
Despite all that I still don’t believe what they say of the Bedouins’ loyalty to Israel or terrorist organizations, I won’t also claim they are loyal to Egypt, because loyalty to Bedouins means one thing… family and tribe. And I regret our failure to turn this notion into loyalty to our beloved Egypt and Egyptian brothers.
When the first waves of investors started flowing to Sinai, the Bedouins found the places they used to live, feed their sheepو and fish in "occupied". The investors from Cairo or "Elwady", as the Sinai Bedouins refer to other parts of Egypt, failed to understand how center is the land and the palm trees in the Bedouin culture. To them having a Bedouin claiming that he owns some land in which they built one of their resorts on and then the next day another Bedouin asks for compensation for a palm tree he owned in the same land, was a joke, and worse it made them think of Bedouins as deceivers and dishonest people.
The same ignorance from these investors of the Bedouin culture made them refuse to hire the Bedouins to work due to their failure to adapt to the modern concepts of time and work duties. If these investors were concerned about anything other than their profits, they could've tried to engage Bedouins in jobs that appeal to their notion of time and work like hiring them as guides or any similar job. But unfortunately they didn't and the Bedouins were left out in the cold and denied the profits the tourism brought to their homeland.
Things became worth when some local Bedouins formed some kind of a gang that did unlawful activities in the area, and the government sent police forces whom members came basically form Cairo and Delta, unfamiliar with the Bedouin mindset, and they just went on arresting any one in a “Jelbab” and “Oqaal”. And since then the security approach was the one adopted in dealing with any problem in the area.
After the 2004 Taba attacks police arrested 3,000 people, many of them suspects' family members, and detained and tortured them to extract information. Such collective "punishment" for the Bedouins in the area was sure to produce anger towards the Egyptian government, which adds up to the explosive mix of poverty, unemployment and illiteracy in the area.
Over the years and under these circumstances the Bedouin culture changed fundamentally, and the Bedouins found themselves trapped between old Bedouin traditions and modern ways of live and problems brought to the area by tourism. Which produced a condition that one Egyptian sociologist called “cultural pollution” that took place in the area, and made the once proud unique Bedouins drug dealers and bombers.
Despite all that I still don’t believe what they say of the Bedouins’ loyalty to Israel or terrorist organizations, I won’t also claim they are loyal to Egypt, because loyalty to Bedouins means one thing… family and tribe. And I regret our failure to turn this notion into loyalty to our beloved Egypt and Egyptian brothers.
Thursday, June 01, 2006
دعوة لتكريم القضاة
منقول عن مجموعة الكرامة
دعوة
دعوة لحضور تكريم القضاة و التضامن معهم غدا بنقابة
الصحفيين الساعة السابعة و النصف مساء و على رأسهم زكريا عبد العزيز و الخضيرى و مكى و حمزة تعالوا لتنضموا لنا و تشاركونا لنستكمل معا المشوار و تذكروا أننا نكون أقوياء ونحن معا .
فى أنتظاركم
مع تحياتنا جميعا
سوزان عصمت
دعوة لحضور تكريم القضاة و التضامن معهم غدا بنقابة
الصحفيين الساعة السابعة و النصف مساء و على رأسهم زكريا عبد العزيز و الخضيرى و مكى و حمزة تعالوا لتنضموا لنا و تشاركونا لنستكمل معا المشوار و تذكروا أننا نكون أقوياء ونحن معا .
فى أنتظاركم
مع تحياتنا جميعا
سوزان عصمت
Wednesday, May 31, 2006
Hang on Alaa
This is an article puplished today in the Washington Post about Alaa Abd El Fattah and the Egyptian authorities attempts to rein in bloggers:
New Vehicle for Dissent Is a Fast Track to PrisonBloggers Held Under Egypt's Emergency Laws
By Daniel WilliamsWashington Post Foreign ServiceWednesday, May 31, 2006; A10
CAIRO J ust over a year ago, Alaa Seif al-Islam was one of a growing number of Egyptian bloggers who recounted their lives online, published poetry, provided Web tips, helped private aid agencies use the Internet and stayed out of politics.
But on May 25, 2005, Seif al-Islam witnessed the beating of women at a pro-democracy rally in central Cairo by supporters of the ruling National Democratic Party. He was then roughed up by police, who confiscated the laptop computer ever at his hand.
After that, Seif al-Islam's blog turned to politics. It began not only to describe the troubles of Egypt under its authoritarian president, Hosni Mubarak, but also described acts of repression and became a vehicle for organizing public protests.
On May 7, Seif al-Islam took part in a downtown sit-in to show support for two judges whose jobs are threatened because they denounced electoral fraud during parliamentary elections in November.
Police with sticks broke up the protest and trucked dozens of demonstrators, including Seif al-Islam, to jail, where he remains.
At least six bloggers are among about 300 protesters jailed during the past month's suppression of demonstrations. The bloggers, supporters say, were singled out by police, who pointed them out before agents rushed in to hustle them away. In the view of some human rights observers, the Egyptian government has begun to note political activity online and is taking steps to rein it in.
"Blogging was a new but growing phenomenon. The government is monitoring, and it doesn't like" what it sees, said Gamal Eid, director of the Arabic Network for Human Rights Information.
The legal status of the jailed bloggers and other detainees distresses their relatives and friends: Under Egypt's emergency laws, which have been in place for 25 years, the bloggers can be jailed indefinitely. A special court reviews such detentions only every 15 days. Some prisoners held under emergency laws have been jailed for more than a decade.
Among the charges lodged against Seif al-Islam is insulting Mubarak, who has been Egypt's president for a quarter-century.
"Today it hit me; I am really in prison," Seif al-Islam wrote in letter that his wife, Manal Hassan, posted on their Web site, Manalaa.net, on May 10. "I'm not sure how I feel.
"I'd say prison is not like I expected, but I had no expectations. No images, not even fears, nothing. Guess it will take time. I expect to spend no less than a month here. I'm sure that's enough time to see all the ugly sides of prison, to be genuinely depressed."
"He's okay," said Hassan, co-blogger on the site Manal and Alaa Bit Bucket. "He's heard the stories about his father's time in jail, so he knows he will have to adapt."
Seif al-Islam's parents were well-known political activists whose approach to bringing about change in Egypt centered on long meetings with like-minded militants who emphasized leftist slogans and organized marches that attracted fierce government repression. In the 1980s, Seif al-Islam's father was jailed for five years.
"Alaa used to criticize the approach of our generation," said Seif al-Islam's mother, Layla Sweif. "We were not independent; we belonged to parties. He just wants free expression. He wants Egypt to be like other countries."
Now, in a sense, Seif al-Islam is following in his father's footsteps, though using the Web to do it. Last year Reporters Without Borders, a Paris-based press freedom watchdog group, gave Seif al-Islam and Hassan a freedom of expression award for their blog.
Internet observers say there are about 1,000 bloggers in Egypt, a small number compared with Iran, which has about the same number of people but about 75,000 bloggers. The Egyptian number has been growing, however, increasing about 50 percent in the past six months, estimated Amr Gharbeia, a prominent Egyptian blogger.
Seif al-Islam provided a hint of the Internet's effectiveness when he organized a rally last summer that drew several hundred protesters to an Islamic shrine, an unusual site for such an event. Most political demonstrations in Egypt take place in front of government buildings or government buildings or those that house lawyers' and journalists' unions.
"The young people are more imaginative than us," said Ahmad Seif al-Islam, Alaa's father and head of the Hisham Mubarak Law Center, a human rights group. "We would never have thought of going to a popular shrine."
Bit Bucket has also reported on events not covered by Egypt's independent newspapers. During riots in Alexandria that followed the recent stabbing by a Muslim man of several Coptic Christians during worship, Seif al-Islam traveled to the city and provided a blow-by-blow description of the sectarian violence. "We view it as citizen journalism," Hassan said. "And we have to keep it alive."
The meeting of the blogosphere and police truncheons has come as something of a shock to Internet activists in Egypt. They largely belong to the middle class and aspire to professional careers, observers of the community say -- just the kind of people the Egyptian government says represent the future of Egypt.
Ahmed Droubi, for instance, studied biology and political science and worked as an environmental consultant. When plainclothes security agents picked him up late in April, he was kicking around a soccer ball after midnight with other people demonstrating to support the judges.
"I was shocked," said Salma Sayeed, a friend who witnessed the arrest. "We didn't really expect this, since demonstrations had been tolerated for a while. Now, we know anything can happen. It's scary."
Another blogger, Malek Mostafa, is also in jail for insulting the president, as well as for blocking traffic and endangering public order. His blog was notable for its tolerant take on religious issues.
Mostafa belongs to al-Wasat, a religious party that broke from the outlawed Muslim Brotherhood and bills itself as a liberal alternative within Islamic-based politics. Recently, Mostafa defended members of the Bahai religion demanding official recognition for their sect; the Brotherhood, which wants to apply Islamic law in Egypt, opposes the Bahai, calling them apostates.
Mostafa was picked up at a rally for the judges on April 27. "It's no coincidence that the bloggers were taken in," said Eid, the human rights worker.
One of the bloggers most recently arrested, Moahmmed al-Sharqawi, said that police sexually assaulted him. Gamal Eid, who is part of a team of lawyers defending the bloggers, said that Sharqawi was badly beaten when rousted from a Cairo street last Thursday during a demonstration.
Publicity about the recent demonstrations, with pictures of beatings and arrests spreading throughout the Egyptian press, on Arabic satellite television stations and on the Internet, appears to be getting under Mubarak's skin. In an interview published Tuesday in the state-run Al Gumhuria newspaper, he called the protests "evidence of democracy" but went on to say that coverage of the demonstrations reflects "mean intentions and a desire to achieve personal benefits.
"Most of what they are writing could be punished according to the law, because it is libel and blasphemy," Mubarak said. Referring to himself as the source of whatever free speech exists in Egypt, he added: "If they think that what they are doing is an expression of their freedom, they should remember who gave them this chance, and who is insisting on its continuity."
New Vehicle for Dissent Is a Fast Track to PrisonBloggers Held Under Egypt's Emergency Laws
By Daniel WilliamsWashington Post Foreign ServiceWednesday, May 31, 2006; A10
CAIRO J ust over a year ago, Alaa Seif al-Islam was one of a growing number of Egyptian bloggers who recounted their lives online, published poetry, provided Web tips, helped private aid agencies use the Internet and stayed out of politics.
But on May 25, 2005, Seif al-Islam witnessed the beating of women at a pro-democracy rally in central Cairo by supporters of the ruling National Democratic Party. He was then roughed up by police, who confiscated the laptop computer ever at his hand.
After that, Seif al-Islam's blog turned to politics. It began not only to describe the troubles of Egypt under its authoritarian president, Hosni Mubarak, but also described acts of repression and became a vehicle for organizing public protests.
On May 7, Seif al-Islam took part in a downtown sit-in to show support for two judges whose jobs are threatened because they denounced electoral fraud during parliamentary elections in November.
Police with sticks broke up the protest and trucked dozens of demonstrators, including Seif al-Islam, to jail, where he remains.
At least six bloggers are among about 300 protesters jailed during the past month's suppression of demonstrations. The bloggers, supporters say, were singled out by police, who pointed them out before agents rushed in to hustle them away. In the view of some human rights observers, the Egyptian government has begun to note political activity online and is taking steps to rein it in.
"Blogging was a new but growing phenomenon. The government is monitoring, and it doesn't like" what it sees, said Gamal Eid, director of the Arabic Network for Human Rights Information.
The legal status of the jailed bloggers and other detainees distresses their relatives and friends: Under Egypt's emergency laws, which have been in place for 25 years, the bloggers can be jailed indefinitely. A special court reviews such detentions only every 15 days. Some prisoners held under emergency laws have been jailed for more than a decade.
Among the charges lodged against Seif al-Islam is insulting Mubarak, who has been Egypt's president for a quarter-century.
"Today it hit me; I am really in prison," Seif al-Islam wrote in letter that his wife, Manal Hassan, posted on their Web site, Manalaa.net, on May 10. "I'm not sure how I feel.
"I'd say prison is not like I expected, but I had no expectations. No images, not even fears, nothing. Guess it will take time. I expect to spend no less than a month here. I'm sure that's enough time to see all the ugly sides of prison, to be genuinely depressed."
"He's okay," said Hassan, co-blogger on the site Manal and Alaa Bit Bucket. "He's heard the stories about his father's time in jail, so he knows he will have to adapt."
Seif al-Islam's parents were well-known political activists whose approach to bringing about change in Egypt centered on long meetings with like-minded militants who emphasized leftist slogans and organized marches that attracted fierce government repression. In the 1980s, Seif al-Islam's father was jailed for five years.
"Alaa used to criticize the approach of our generation," said Seif al-Islam's mother, Layla Sweif. "We were not independent; we belonged to parties. He just wants free expression. He wants Egypt to be like other countries."
Now, in a sense, Seif al-Islam is following in his father's footsteps, though using the Web to do it. Last year Reporters Without Borders, a Paris-based press freedom watchdog group, gave Seif al-Islam and Hassan a freedom of expression award for their blog.
Internet observers say there are about 1,000 bloggers in Egypt, a small number compared with Iran, which has about the same number of people but about 75,000 bloggers. The Egyptian number has been growing, however, increasing about 50 percent in the past six months, estimated Amr Gharbeia, a prominent Egyptian blogger.
Seif al-Islam provided a hint of the Internet's effectiveness when he organized a rally last summer that drew several hundred protesters to an Islamic shrine, an unusual site for such an event. Most political demonstrations in Egypt take place in front of government buildings or government buildings or those that house lawyers' and journalists' unions.
"The young people are more imaginative than us," said Ahmad Seif al-Islam, Alaa's father and head of the Hisham Mubarak Law Center, a human rights group. "We would never have thought of going to a popular shrine."
Bit Bucket has also reported on events not covered by Egypt's independent newspapers. During riots in Alexandria that followed the recent stabbing by a Muslim man of several Coptic Christians during worship, Seif al-Islam traveled to the city and provided a blow-by-blow description of the sectarian violence. "We view it as citizen journalism," Hassan said. "And we have to keep it alive."
The meeting of the blogosphere and police truncheons has come as something of a shock to Internet activists in Egypt. They largely belong to the middle class and aspire to professional careers, observers of the community say -- just the kind of people the Egyptian government says represent the future of Egypt.
Ahmed Droubi, for instance, studied biology and political science and worked as an environmental consultant. When plainclothes security agents picked him up late in April, he was kicking around a soccer ball after midnight with other people demonstrating to support the judges.
"I was shocked," said Salma Sayeed, a friend who witnessed the arrest. "We didn't really expect this, since demonstrations had been tolerated for a while. Now, we know anything can happen. It's scary."
Another blogger, Malek Mostafa, is also in jail for insulting the president, as well as for blocking traffic and endangering public order. His blog was notable for its tolerant take on religious issues.
Mostafa belongs to al-Wasat, a religious party that broke from the outlawed Muslim Brotherhood and bills itself as a liberal alternative within Islamic-based politics. Recently, Mostafa defended members of the Bahai religion demanding official recognition for their sect; the Brotherhood, which wants to apply Islamic law in Egypt, opposes the Bahai, calling them apostates.
Mostafa was picked up at a rally for the judges on April 27. "It's no coincidence that the bloggers were taken in," said Eid, the human rights worker.
One of the bloggers most recently arrested, Moahmmed al-Sharqawi, said that police sexually assaulted him. Gamal Eid, who is part of a team of lawyers defending the bloggers, said that Sharqawi was badly beaten when rousted from a Cairo street last Thursday during a demonstration.
Publicity about the recent demonstrations, with pictures of beatings and arrests spreading throughout the Egyptian press, on Arabic satellite television stations and on the Internet, appears to be getting under Mubarak's skin. In an interview published Tuesday in the state-run Al Gumhuria newspaper, he called the protests "evidence of democracy" but went on to say that coverage of the demonstrations reflects "mean intentions and a desire to achieve personal benefits.
"Most of what they are writing could be punished according to the law, because it is libel and blasphemy," Mubarak said. Referring to himself as the source of whatever free speech exists in Egypt, he added: "If they think that what they are doing is an expression of their freedom, they should remember who gave them this chance, and who is insisting on its continuity."
Thursday, May 18, 2006
The Egyptian Regime hasn’t gone Crazy
After watching the news yesterday about what’s going on in Egypt and the government crackdown on protesters displaying support for the detained judges I thought the Egyptian regime has gone crazy and that it’s acting randomly out of fear. But an article I read yesterday at the Washington Times changed my mind.
The article suggests that scaring USA with the Islamic movements popularity has become a trade mark of the regional leaders, using the example of Hosni Mubarak who skillfully presented the dilemma in his own national elections last year, where candidates from the Muslim brotherhood soared to victory.
The article said that the brotherhood benefited from Mubarak’s imprisonment of moderate leaders and intimidation at the polls.
The same is true for the Saudi monarchy, were moderate candidates were overshadowed by Islamic extremist candidates and rather than take a stand for reform or against extremism, much of the royal family didn’t bother to vote, allowing the hardliners an easy victory.
In both cases the regimes wanted to show USA the this is what happens when people of the middle east are given the choice, they will choose Islamic parties and fundamentalism. So, the Egyptian regime is now cracking down on the liberals and reformists free of fear of American pressure.
This way it’s now clear why the Egyptian regime gave up the glamorous image it tried to convey during the election and why suddenly the regime doesn’t care about his international image, that it is intimidating even international journalists.
Sunday, May 14, 2006
المساعدات العسكرية لمصر تضمن تأييدها للمغامرات العسكرية الأميركية
نشرت صحيفة واشنطن بوست أمس السبت تقريرا عن دراسة أجرتها هيئة المحاسبة العامة التابعة للكونغرس الأميركي تشير إلى تلقي مصر مساعدات عسكرية أميركية تصل قيمتها إلى 34 مليار دولار منذ توقيع اتفاقية كامب ديفيد عام 1979، ما يجعلها الدولة الثانية بعد إسرائيل التي تتلقى مساعدات عسكرية من أميركا.
وبيّن التقرير أن الأموال توجهت بشكل كبير لاستبدال المعدات والأسلحة السوفياتية القديمة بأسلحة أميركية، مشيرا إلى تصريح مسؤولين أميركيين بأن هذه الأموال شجعت مصر على دعم العمليات الأميركية في العراق وأفغانستان والسودان ومكّنت القوات المصرية من العمل بسلاسة أكبر مع القوات الأميركية.
وأوضح التقرير أن مصر تستمر في تلقي مساعدات سنوية تصل قيمتها إلى 1.3 مليار دولار سنويا، بما يوازي ربع الأموال المخصصة للمساعدات العسكرية الأميرمية الخارجية تقريبا.
ومن الجدير بالذكر أن الدراسة تم إجرائها بناء على طلب من عضو الكونغرس الديمقراطي توم لانتوس الذي قاد منذ عامين جهودا لم تكلل بالنجاح من أجل تحويل جزء من المساعدات العسكرية المقدمة لمصر إلى المجالين الاقتصادي والسياسي.
وأشار التقرير إلى قول لانتوس في بيان إن جزء كبير من المساعدات العسكرية لمصر توجهت لتمويل امتلاك معدات تقليدية، مثل الدبابات والطائرات المقاتلة من طراز F-16 رغم اختفاء التهديد العسكري التقليدي لمصر
Friday, April 28, 2006
الأزمة الطائفية في مصر: واقع أججته النخب الدينية وبالغ فيه الإعلام
حادث الاعتداء على ثلاث كنائس بمدينة الإسكندرية الساحلية والصدامات التي شهدتها المدينة بين المسلمين والمسيحيين في الرابع عشر من الشهر الجاري كانت الأخيرة في سلسلة من الأحداث التي تكشف عن وجود مشكلة حقيقية بين المسلمين والمسيحيين في مصر. ولن ينجح أي بيان حكومي أو مظاهرة منظمة أو مأدبة إفطار مشتركة في إنكار هذه الحقيقة التي أصبحت واضحة للعيان
إن التوتر المكبوت بين عنصري الأمة المصرية يمكن الشعور به منذ وقت طويل في الشارع المصري حيث أصبح كل طرف يسعى إلى التعبير عن انتمائه الديني بوضوح، فالمسيحيون يرتدون صلبانا كبيرة والمسلمون يطلق رجالهم اللحى وترتدي نساؤهم الحجاب أو النقاب أو الخمار. ولم تعد مشاهدة تجمعات تضم الشباب المسيحي والمسلم معا من الأمور المألوفة
هذا التطور الكئيب في العلاقات بين المسلمين والمسيحيين في مصر لم يحدث بين يوم وليلة، فقد شهدت الفترة الأخيرة عدة صدامات بين الجانبين بدءا بالضجة التي أُثيرت حول إسلام السيدة وفاء قسطنطين، وحتى أعمال الشغب التي أعقبت عرض مسرحية قيل إنها تسيء للرسول -صلى الله عليه وسلم- في كنيسة بمنطقة محرم بك بالإسكندرية، والصدام الطائفي الذي وقع في إحدى قرى جنوب مصر في يناير الماضي وخلف ثلاثة قتلى وعشرات الجرحىوتؤكد هذه الأحداث أن اعتداء الإسكندرية ليس حدثا معزولا
نفذه "مريض نفسيا" كما قالت الحكومة، وأن علاقة المسيحيين والمسلمين في مصر تمر بأزمة تعددت أسبابها
وينتشر النفور الذي وصل إلى حد العداء أحيانا بين الأقباط والمسلمين في مصر أكثر بين أوساط الشباب، الذين شكلوا أغلبية المشاركين في الصدامات الأخيرة بين الجانبين، ويعود في جزء منه إلى تزايد إحساس الشباب المصري بوجه عام بالاغتراب وافتقاده لمشروع قومي يحتشد وراءه واضطراب مفهوم الهوية المصرية لديه، ما دفعه للبحث عن تلبية الحاجة للانتماء في كنف الجماعات والمؤسسات الدينية. هذا الشباب لا يملك الخلفية نفسها التي يملكها جيل الآباء الذي خاض مسيحييه ومسلميه معا التحديات التي واجهت البلاد في الستينات وخاضوا معركة التصنيع وحاربوا العدوان الأجنبي جنبا إلى جنب.
هذه الهوة بين الشباب المسلم والمسيحي وإحساس كل منهما بأن "الآخر" غريب عنه غذاها، رجال الدين المتشددين من الجانبين المسيحي والمسلم، لا سيما مع تزايد المساحة الإعلامية الممنوحة لهم وإصرار بعض القنوات التلفزيونية على استضافة عناصر متطرفة من كل جانب للتحاور بصدد قضايا لا يمكن الاتفاق عليها، ما يعطي الانطباع بوجود صراع بين الدين الإسلامي والمسيحي
ولوحظ خلال الأحداث الأخيرة تحول في مواقف النخبة المسيحية التي امتنعت لوقت طويل عن إلقاء اللوم على المسلمين في أي صدام بين الجانبين وحاولت دائما التأكيد على أننا جميعا مصريون وأن أيادي العابثين والقلة المتطرفة تقف وراء أي خلاف
في الأحداث الأخيرة، نجد هذه النخبة تتهم المسلمين علنا ببدء العدوان وترفع شعار "بالروح بالدم نفديك يا صليب"، وتتحدث عن "مخاوف الأقباط"، ووصل الأمر إلى درجة مطالبة عضو مسيحي في المجلس المحلي بمدينة الإسكندرية السماح بتشكيل ميليشيا مسيحية لحماية الكنائس. وبدا للأسف أن البابا شنودة نفسه يوافق الأصوات التي تتحدث عن اضطهاد الأقباط في مصر، فقد التزم البابا شنودة الصمت حيال مطالبة المسلمين بالاعتذار عن عرض كنيسة مار جرجس لمسرحية "كنت أعمى والآن أبصرت"، والتي تحكي قصة شاب مسيحي دخل الإسلام ثم عاد إلى المسيحية بعد إدراكه "عيوب الإسلام"، ورفض البابا الاعتذار إلى جموع المسلمين الغاضبين الذين بدأوا اعتراضهم على المسرحية بطريقة سلمية إلا أنهم انقلبوا إلى العنف في ظل تمسك البابا بالصمت. وحين تكلم أخيرا في موعظة له يوم 26/10/2005م فإنه بكى أمام الجمهور وقال إن في قلبه الكثير لكنه يفضل الصمت لكي يتكلم الرب، ولا يخفى على أحد تأثير مثل هذا المشهد على الشباب المسيحي الثائر للاعتداء الذي وقع على الكنيسة كرد فعل على المسرحية.
وللبابا موقف آخر غريب يتعلق بإسلام السيدة وفاء قسطنطين، وهي زوجة قسيس أعلنت إسلامها وقال زوجها إنها أُجبرت على التحول إلى الإسلام، فقد اعتكف البابا في أحد الأديرة لدى ذيوع قصة السيدة وفاء وطالب الحكومة بتسليمها إلى الكنيسة، رغم عدم وجود أي مسوغ قانوني لتسليم سيدة راشدة إلى الكنيسة التي لا تملك سلطة عليها، ولم يتراجع حتى وافقت الحكومة على تسليم السيدة وفاء حيث نُقلت إلى أحد الأديرة ولم يعرف مصيرها حتى الآن
وللبابا موقف آخر غريب يتعلق بإسلام السيدة وفاء قسطنطين، وهي زوجة قسيس أعلنت إسلامها وقال زوجها إنها أُجبرت على التحول إلى الإسلام، فقد اعتكف البابا في أحد الأديرة لدى ذيوع قصة السيدة وفاء وطالب الحكومة بتسليمها إلى الكنيسة، رغم عدم وجود أي مسوغ قانوني لتسليم سيدة راشدة إلى الكنيسة التي لا تملك سلطة عليها، ولم يتراجع حتى وافقت الحكومة على تسليم السيدة وفاء حيث نُقلت إلى أحد الأديرة ولم يعرف مصيرها حتى الآن
ولا شك أن بعض الأقباط يتبنون مواقف متعصبة لا تستند إلى الواقع، كما أن بعضهم يرضخ لضغوط خارجية تهدف لإثارة الفتنة في مصر، في حين يسعى البعض الآخر لتضخيم بعض الأحداث أو استغلالها من أجل الضغط على الحكومة للحصول على مكاسب معينة، إلا أن موقفهم المتشنج من أي اعتداء ولو رمزي على الدين المسيحي أو أحد أفراده يعود في جانب كبير منه إلى الخوف؛ خوف المسيحيين الذين تتراوح نسبتهم بين 5 و10% من الشعب المصري، على أنفسهم، وهو الخوف الذي ساهم فيه موقف بعض رجال الدين المسلمين الذين يتبنون خطابا متشددا ضد غير المسلمين، كما ساهم فيه بعض السياسيين العلمانيين الذين أغضبهم فوز الإخوان المسلمين بعدد من مقاعد البرلمان فزعموا أن فوز الإخوان بهذا العدد الضئيل من المقاعد يهدد الأقباط، كما أن جزء من هذا الخوف هو رد فعل على العداء المتزايد الذي يشعرون به من جانب بعض الشباب المسلم الذي تربى على يد شيوخ التطرف
وواقع الحال في مصر يُشير إلى وجود قدر من التعصب ضد الأقباط، إلا أن أي اضطهاد يُمارس ضدهم، هو حدث فردي وليس موقفا منظما أو جماعيا من مسلمي مصر ضد مسيحييها، ورغم تسبب بعض أفراد النخبة المسيحية في إثارة خوف أقباط مصر دون داع إلا أن اللوم الأكبر يقع على عاتق المسلمين، باعتبار أنهم الأغلبية التي كان يجب عليها احتواء المسيحيين وتهدئة مخاوفهم
Wednesday, April 26, 2006
تضامنوا مع قضاتنا

إن المواقف الشجاعة التي يتخذها قضاتنا يوميا لمواجهة الانتهاكات الحكومية المستمرة لحقوق المواطنين المصريين هي عمل شجاع وجريء، لكنه كلف أصحابه ثمنا غاليا، فالحكومة لم تستطع "ضبط النفس" طويلا أمام مواقف القضاة الشجاعة، حيث تلقى ثلاثة مستشارين مطلوبين للتحقيق مذكرة من المستشار فتحي خليفة رئيس مجلس القضاء الأعلى بالتهم الموجهة إليهم. وكشفت المذكرة الموجهة ضد المستشارين الثلاثة وهم عاصم عبد الجبار، يحيي جلال، وناجي دربالة وكيل نادي القضاة، عن 3 اتهامات رئيسية هي
أولا: الاشتغال بالسياسة علي خلاف ما حظره القانون من عمل القضاة بالسياسية، وإبداء الرأي في الأمور العامة من خلال وسائل الإعلام والظهور في الفضائيات.
ثانيا: نسبة حالات تزوير في الانتخابات التشريعية الأخيرة لمسؤولين بالدولة وبعض رجال القضاء وقولهم بوجود عيوب في بعض القوانين وبعض مواد الدستور
ثالثا: التطاول علي السلطتين التشريعية والتنفيذية ورجالهما
كما تضمنت المذكرة اتهاما آخر خاصا بالمستشار عاصم عبد الجبار بالاشادة بمسلك المستشارة نهي الزيني فيما أدلت به وإبلاغها عن تزوير الانتخابات بدائرة دمنهور، بالإضافة إلى اتهام خاص بالمستشار ناجي دربالة وهو الانضمام إلى لجنة مراقبة الانتخابات البرلمانية بنادي القضاة.وذكرت المذكرة أن تحديد هذه الاتهامات ثم بناء علي ما نشر أو أذيع صحفيا وإعلاميا أو خلال مؤتمرات علي لسان هؤلاء المستشارين من تصريحات أو حوارات صحفية، حيث تضمنت المذكرة نحو 51 إشارة لما نشر في الصحف علي لسان المستشارين أو مقالات لكبار الكتاب والصحفيين حول الاتهامات الثلاثة
Subscribe to:
Posts (Atom)